Wednesday, August 17, 2011

NASIB IBU........

Ramadhan kali nie byk yg berlaku
byk yg aku pk..stlh ape yg berlaku...
masa 2 ramadhan ritu ..mak aku ckp makcik kat umah aku meninggal dunia..
arwah meninggal kat umah ank dia kat kl..
kami agk rapat ngan arwah sbb dia tinggal sorang n x leh jln..
arwah ader 9 org ank tp mybe diaorg sibuk ..x leh jaga arwah..
betul la mak aku ckp ..ibu leh jaga 9 org ank ,,,tp lum tentu 9 anak leh jaga seorg ibu..

rs teringat2 lg bila time pose gi umah arwah
aku , mak  n akk gi tolong basuh pinggan2 dia..
kesian sbb arwah cuma mengesot bila nk jln,..
klu dia bgn kena ader kerusi tuk berpaut..
x tau aku  cm ne ank2 arwah leh tinggalkan makcik sorang2..
bukan nk membuka aib org..tp sekadar renungan..
jgn la kta biar mak2 kta sorang2...wlpn kta ader tanggungjwb len..
sbb mak bukan org yg kta leh ganti n kta carik..

dekat2 ari arwah makcik nk meninggal...
jiran kat umah aku dah call ank2 dia.
abg tu ckp ank dia yg cikgu ..x dtg wlpn dh dibgtau makcik sakit
si ustaz pulak takut org umahnye..
akhir sekali yg kl dtg amik sbb makcik sakit...
elok sampai kl je..makcik meninggal...

sian makcik..
wlpn dia bukan mak aku...
tp aku hrp aku x jdk macam ank2 makcik.
dan aku hrp semua org jgn jdk mcm ank2 makcik
mak satu2nye org yg paling berjasa dalam idup kta selain ayah
klu kta x jaga ..sape lg nk jaga diorg
jgn jdkkan masa , keje n tanggungjwb kta pada benda len
halang kta jdk ank yg soleh...

semua org ader mak n ayah..
x kira mcm mana mak n ayah kta
tp kta x leh larik dr tanggungjwb kta ..
aku pun bkn la anak yg baik,..
tp sedang berusaha ke arah itu..
aku hrp semua org begitu..
sygi la org tua kta sblm kta kehilangan mereka..
sesungguhnye ..hye org yg pnh kehilangan akan tau perasaannya...

moga roh makcik dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org yg beriman...
n moga aku n kta semua akn tetap syg n kasih pada org tua kta,,,
n aku hrp aku akn jadik ank yg akan jaga mak aku sampai akhir hayat aku...
adik syg mak...


al fatihah...

No comments: