Friday, May 20, 2011

SMAPAH OH SAMPAH

Semalam bersembang ngan my customer...
akk tu mmg selalu dtg ngan family dia kat kedai aku...
kira mesra la..ank dia pun mesra ngan kitaorg
sblm balik dia ckp nk ot esok..
aku tnye ader ape ..dia ckp kat stadium ader sukan ker ape tah
akk nie n en suami keje DBI..
diorg keje sampu sampah kat sekitar IPOH nie.
 
berbalik pd ot diorg kat stadium
aku tnye la klu diorg sapu smpah lama x amik masa..
akk tu kata last ot ritu kat stadium masa bolasepak perak lwn kedah
habes game kn sapu n siap sapu kul 1 pg ..
aku kata lamanye..
dia ckp tu pun ngan 100 org tenaga pekerja
mak aii byknya...
dia ckp org kuar je stadium nmpk puteh je,,penuh ngan sampah..
setiap lorong tpt duduk ader sampah..
n aku leh bygkan cm ne seksa diorg nk sapu n kutip sampah tu semua
n kta semua sedia maklum yg keje sapu sampah nie 
majoriti org yg dh berumur
x der maknanye org muda2 nk keje sapu sampah...
sah2 malu-malu ayam

jd x kesian ke kta klu org2 yg lebih tua dr kta yg terbongkok2 kutip sampah yg kta buang sbb kta nk mudah 
alah bukan berat pun sampah tu nk buang kat tong smpah
takat korang mkn burger n plastik air kan
x yah la mls gila sian akk2 n abg2 n makcik2 n pakcik2 yg dh berumur yg kn wt keje sbb kta ni x reti aper itu TANGGUNGJWAB...
klu muka nk lawa asyik kesat lipstik ngan tisu pastu tukar pakai lipstik warna baru x guna jgk
tisu buang merata2..muka je la nampak cantik tp perangai kta x molek lgsg..
pilih kta nk jd yg mana...n cube bygkan klu yg kutip smph tu sedara mara kta...
x kesian ke...
malu la ngan diri kta.. x yah jdi org jumud yg duk dlm gua yer...sila buang sampah di tpt yg ptt..

 
 
 
PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT INI DITAJA OLEH CIK JEPUN

No comments: